Η Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αττικής, σε συνεργασία με Πανεπιστήμια και φορείς από την Ιταλία, τη Γαλλία, την Κύπρο και την Ελλάδα, συμμετέχει ως Συντονιστής στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Erasmus+ ΚΑ2, με τίτλο: “Αναβάθμιση των εκπαιδευτικών για την αποτελεσματική υποστήριξη της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης” (“UpskillingofsChools’ teacherstoeffectivelysupportONliNEEduCaTion” με ακρωνύμιο “CONNECT” και Grant Agreement: 2020-1-EL01-KA226-SCH-094578).
Το έργο “CONNECT” αποσκοπεί στην προώθηση της ψηφιακής εκπαίδευσης στα Μαθηματικά, τη Φυσική και τις Ξένες Γλώσσες (Αγγλικά και Γαλλικά) στη Γ΄ Γυμνασίου, καθώς και στην ενίσχυση των επαγγελματικών δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών στην ψηφιακή τεχνολογία.
Στο πλαίσιο του διετούς προγράμματος,θα υλοποιηθούν δράσεις και θα παραχθούν εκπαιδευτικά παραδοτέα σε συνεργασία με σχολικές μονάδες Δ/θμιας Εκπαίδευσης της Αττικής. Σύμφωνα με τον ευρύτερο σχεδιασμό, θα λάβουν μέρος 24 εκπαιδευτικοί και 360 μαθητές από 9 τουλάχιστον σχολεία των χωρών–εταίρων. Θα αναπτυχθούν εκπαιδευτικά σενάρια στα προαναφερόμενα γνωστικά αντικείμενα, συνοδευόμενα από σχετικό Οδηγό για εκπαιδευτικούς και προτάσεις για την υλοποίησή τους, τα οποία θα εφαρμοστούν πιλοτικά από τους διδάσκοντες της Γ΄ Γυμνασίου. Οι διδακτικές/επιμορφωτικές ενότητες θα μορφοποιηθούν σε μαζικά ανοικτά διαδικτυακά μαθήματα “MOOC” και θα υλοποιηθεί πρόγραμμα επιμόρφωσης για τους εκπαιδευτικούς που θα συμμετάσχουν στο πρόγραμμα.
To έργο “CONNECT” βασίζεται στο μοντέλο της “μικτής” μάθησης, που συνδυάζει την ομόχρονη (σύγχρονη) εκ του σύνεγγυς διδασκαλία στην τάξη με την ετερόχρονη (ασύγχρονη) εξ αποστάσεως εκπαίδευση, η οποία συμπληρώνει, εμπλουτίζει και ενισχύει τη διδασκαλία και μάθηση. Η εκπαιδευτική διαδικασία και το παιδαγωγικό υλικό που θα παραχθεί βασίζονται στις αρχές της παιδαγωγικής αξιοποίησης των ψηφιακών περιβαλλόντων, στο μοντέλο της «μικτής» μάθησης καθώς και τις πρακτικές της ανεστραμμένης τάξης.
Η ανεστραμμένη τάξη είναι μια παιδαγωγική προσέγγιση, η οποία έχει επίκεντρο τον μαθητή και την καλύτερη δυνατή εκπλήρωση των μαθησιακών αναγκών του. Σε γενικές γραμμές, οι δραστηριότητες που υλοποιούνταν στην τάξη, πραγματοποιούνται στο σπίτι και αντιστρόφως. Οι εκπαιδευτικοί επιλέγουν τις γνώσεις που οι μαθητές θα πραγματευτούν μόνοι τους και εκείνες τις οποίες θα επεξεργαστούν στην αίθουσα διδασκαλίας, ατομικά ή/και ομαδικά. Η διαπροσωπική αλληλεπίδραση με τους συμμαθητές, η κριτική διερεύνηση των μαθητών σε μικρές ομάδες, η συνεργατική επίλυση προβλημάτων και η συζήτηση σε ολόκληρη την τάξη (ολομέλεια) είναι βασικά συστατικά της νέας προσέγγισης. Παράλληλα, η διαμόρφωση ενός ευέλικτου περιβάλλοντος επιτρέπει στους εκπαιδευτικούς να δοκιμάζουν διάφορα στυλ μάθησης, να εφαρμόζουν εξατομικευμένες και διαφοροποιημένες διδακτικές πρακτικές και να ανταποκρίνονται στις προκλήσεις των σύγχρονων ετερογενών τάξεων.
Υπό το πρίσμα της ευρωπαϊκής συνεργασίας με τους εταίρους, το έργο “CONNECT” αποσκοπεί στην ανταλλαγή διδακτικών πρακτικών και στην αποτίμηση της αποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού υλικού. Αναμένεται να αναδειχθούν καλές πρακτικές σε επαρκή αριθμό σχολείων, μορφωτικών ιδρυμάτων, εκπαιδευτικών και μαθητών με στόχο να υποστηρίξουν τον εμπλουτισμό της δια ζώσης διδασκαλίας και να ενθαρρύνουν την παιδαγωγική αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων της ετερόχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.
Η ΠΔΕ Αττικής, ως Συντονιστής-εταίρος στο εν λόγω ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+, πρωταγωνιστεί στην καλλιέργεια της εξωστρέφειας και της αμοιβαίας επικοινωνίας και είναι αρωγός στην ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων των συναδέλφων εκπαιδευτικών. Ευελπιστούμε ότι αυτή η πρωτοβουλία θα βελτιώσει την εκπαιδευτική διαδικασία, συμβάλλοντας στη δημιουργία ενός καλύτερου σχολείου στην Ελλάδα και στην Ευρώπη.